Чи застосовують сучасні політики маніпулятивні технології? Думаю, це риторичне запитання.
Такі технології вже давно стали частиною передвиборчих PR-кампаній та інструментом для підтримки іміджу. Річ у тім, що порівняно з іншими технологіями маніпулятивні не такі помітні. Їх виявити дуже важко, адже маніпуляція – це прихований уплив на свідомість людей. Тож у такий спосіб політики отримують те, що їм потрібно: голоси, хороший рейтинг, владу…
Якщо маніпуляцію викривають, то вона стає неефективною. Той, хто усвідомлює, що його хочуть обманути, ніколи не поведеться на маніпулятивні технології. Тому ці технології розраховані на масову аудиторію, яка погано знає кандидата, за якого голосує. Іноді виборці орієнтуються тільки на багатообіцяючі гасла: «Коли я стану президентом, газ буде вдвічі дешевшим», «Прийде весна – саджати будемо», «Я закінчу війну на Сході!». Звісно, у використанні маніпулятивних технологій винні політики, а не електорат. Але поки виборці не навчаться розпізнавати брехню, то будуть і надалі страждати, а політики використовуватимуть маніпуляцію як засіб управління громадською думкою.
Прикладом того, як людина стає заручником маніпулятивного впливу, є документальний фільм «Чеська мрія». Щоправда, тут ідеться про маніпулятивні технології в маркетинговій сфері, а не в політиці, утім схожість доволі помітна.
У 2004 році два чеські студенти-режисери Віт Клушак і Філіп Редмунд зняли документальну стрічку, в якій зафіксували масштабний обман, вигаданий ними ж самими. Молоді режисери створили рекламну кампанію для фальшивого гіпермаркету «Чеська мрія», який знаходився у Празі, в окрузі Литняни. У день відкриття гіпермаркету люди бігли до його дверей щодуху, а коли добігли, то побачили, що там гола стіна, а не магазин, в який вони так хотіли потрапити. Ця афера викликала обурення в містян, але згодом стало зрозуміло, що вони самі винні, бо повелися на відверту маніпуляцію. В рекламній кампанії хлопці використали мовне маніпулювання. У рекламних матеріалах поширювали стереотип про те, що купувати все за копійки – чеська мрія. Лейтмотивом рекламної кампанії стала думка, що тепер чехи зможуть багато собі дозволити і не працювати так важко, адже все коштує дуже дешево.
Мораль цього соціального експерименту в тому, що люди весь час не розуміли, що ними маніпулюють. Усвідомлення того, що їх ошукали, настало тільки тоді, коли вони побачили перед собою голу стіну з написом «Чеська мрія». Так само відбувається і з політичними маніпуляціями. Люди обирають того, хто їм обіцяє те, що їм найбільше імпонує, а коли усвідомлюють трагічність ситуації, то вже стоять перед голою стіною.
Тепер, коли стало зрозуміло, що маніпулятивні технології – це нечесний спосіб досягти бажаного, виникає питання: чому українські політики застосовують їх? Відповідь дуже проста й очевидна. На жаль, на політичному ринку завжди велика конкуренція і піарники змушені вдаватися до будь-яких методів просування своїх клієнтів. Сумно, що щирим і чесним ідеям, аби проштовхнутися серед усіх інших, доводиться використовувати різні технології, зокрема й маніпулювання. Як тоді вберегтися від відвертої політичної маніпуляції? Для цього потрібно читати програми кандидатів та перевіряти інформацію, яку поширюють у медійному просторі. Важливо критично оцінювати обіцянки, порівнювати і зіставляти. Тільки свідомий вибір кожного з нас зможе змінити щось на краще.
Тетяна Проданець, студентка 4 курсу, відділення журналістики
Фото з мережі