В УжНУ тривають захисти бакалаврських проєктів. 18-19 червня свої дипломні роботи на розсуд екзаменаційної комісії представили й студенти-медійники. Молодь презентувала наукові здобутки, а також творчі роботи, над якими працювали протягом року.
Очолювала екзаменаційну комісію завідувачка кафедри журналістики та засобів масової комунікації Національного університету «Львівська політехніка» доцентка Зоряна Галаджун. До комісій, що працювали окремо для спеціалізацій «Журналістика», «Реклама та зв’язки з громадськістю», увійшли декан філологічного факультету Юрій Бідзіля, доценти Євген Соломін, Галина Шаповалова, Ганна Гецко, Олеся Барчан, Любов Русинко-Бомбик.
Теми цьогорічних дипломних – актуальні й різноманітні, у дечому навіть унікальні для регіону, тому могли стати своєрідними стартапами.
Розпочався захист із колективної роботи Марії Бондаренко, Валерії Мацоли, Антоніни Толгаренко та Віти Чулей, які створили журнал «МИ» (наук. кер. – доц. Г. В. Шаповалова, Я. М. Шебештян). За словами студенток, видання є платформою для самовираження й висвітлення подій із життя факультету. Це перше таке видання, орієтоване саме на факультетську родину. Кожна зі студенток працювала над певним аспектом дипломної роботи: Марія Бондаренко – з текстами, стилістикою; Валерія Мацола – над специфікою жанрового втілення в журналі; Антоніна Толгаренко представила концептуальне обґрунтування проблематики й архітектоніки журналу для студентів філфаку; Віта Чулей – над специфікою узгоджень лінгвально-паралінгвальних засобів реалізації змісту журналу. Дівчина так пояснює дизайн видання: «Ми використали елементи максималізму, особливо це спостерігається за обкладинкою, де домінують насичені кольори й фотографії… Також кольори допомагають відрізнити серйозні теми від розважальних. Відтінки чорного могли змінюватися відтінками яскравого рожевого, помаранчевого та жовтого…». Дівчата успішно захистили проєкт, створений спільно з науковими керівниками, мали позитивні рецензії й відгуки членів екзаменаційної комісії.
Дипломна робота Дмитра Воробйова передбачала створення журналу мемів часів повномасштабного вторгнення – «Мемпак» (наук. кер. – доц. Є. О. Соломін). На думку студента, меми мають здатність до масового поширення, виконують емотивну й естетичну функції. У журналі меми подано з поясненням, прикладами використання в медіа. Інформацію представлено в чотирьох рубриках.
Третій журнал, презентований цьогорічними бакалаврами, має екологічне спрямування і є частиною масмедійного проєкту «Sounds», куди входить також однойменний сайт. Їх створили Мирослав Лисович та Софія Тимчак (наук. кер. – доц. Н. В. Толочко). Мирослав працював над медіалінгвальним аспектом, підготував 26 різножанрових публікацій, а Софія займалася дизайном і версткою. Студенти так розповідають про проєкт: «Актуальність зумовлена потребою розвитку екологічної журналістики, а також відсутністю в регіоні спеціалізованого екологічного видання для молоді. Гасло журналу – «Почуй природу!». Ми хочемо привернути увагу до проблем довкілля і наголосити на тому, що люди часто не чують або не хочуть чути природу, свідомо руйнують її. Для оформлення обрали зелений та білий кольори. Зелений пов’язаний з нашою тематикою, а саме природою, а білий відображає загальний стиль журналу, мінімалізм і простоту оформлення».
Студенти Михайло Коштура і Нікіта Лісовець розробили мультимедійний навчальний курс «Тележурналістика» (наук. кер. – доц. Є. О. Соломін). Інформацію представили в 7 основних розділах, присвячених роботі зі звуком, зі світлом, перед камерою, з голосом, зі стилем. Фінальна частина розділена на 3 підрозділи: кінцеве завдання, прощальне відео та вихідне опитування. Після проходження курсу учасники отримують сертифікат.
Дипломна Станіслава Кузьми стосувалася використання спортивної термінології у спеціалізованих виданнях на прикладі сайту «Чемпіон» (наук. кер. – доц. В. Ю. Тарасюк). Студент розповів про особливості термінології олімпійського спорту, помилки медійників та ознайомив із новітніми термінами.
Студентка заочної форми навчання Юлія Данча працювала з темою про телебачення Закарпаття в умовах російсько-української війни (наук. кер. – доц. Є. О. Соломін). Студентка проаналізувала роботу регіональних телеканалів, зосередила увагу на актуальних подіях, випадках порушення журналістської етики.
Гендерні стереотипи в онлайн-медіа під час написання дипломної вивчала Сніжана Безкровна (наук. кер. – доц. В. В. Шаркань). Дівчина аналізувала приклади некоректного висвітлення прав, свобод, можливостей жінок. У підсумку з’ясувала, що гендерні стереотипи формують соціальні, культурні та політичні уявлення про ролі чоловіків і жінок у суспільстві, впливають на їхні особистості та самовизначення; медіа відіграють ключову роль у формуванні й підтримці гендерних стереотипів; хоч сьогодні чимало позитивних прикладів гендерної рівності, все ж вистачає і прикладів дискримінації у ЗМІ.
Ніколетта Саєнко захистила відеокурс про журналістську етику (наук. кер. – доц. В. В. Шаркань). Перед створенням аналізувала відомі платформи «WiseCow» та «Prometheus». Підготувала 8 відеоуроків тривалістю 5–8 хвилин на платформі «Дискурс». Також аналізувала опитування Комісії з журналістської етики про дисципліни «Медіаетика» в українських вишах. Дівчина переконана у необхідності вивчення такого предмета в університеті.
Студентки спеціалізації«Реклама та зв’язки з громадськістю» також мали цікаві бакалаврські проєкти. Дар’я Мишакова досліджувала подкаст як інструмент формування і просування особистого бренду (наук. кер. – доц. В. В. Шаркань). Студентка класифікувала подкасти, зауважила про труднощі в роботі подкастерів, наголосила, що з початком повномасштабного вторгнення декілька подкаст-студій призупинили створення контенту через брак бюджету. На думку Дар’ї: «Подкаст – це інструмент, але він не може формувати те, що хочемо донести. Те, чим ми наповнюємо подкаст, і формуватиме те, що матимемо у підсумку».
Роботу про ціннісні домінанти в сучасній соціальній рекламі презентувала Наталія Папп (наук. кер. – доц. Г. І. Гецко). Наталія вважає за потрібне розуміти вплив соціальної реклами на формування ціннісних установок і поведінку суспільства в умовах війни та пандемії. Продемонструвала декілька проаналізованих реклам і цінності, котрі найчастіше порушуються в них. Сформулювала основні функції таких матеріалів, а саме: виховну, психологічну та мотиваційну.
Більшість робіт комісія оцінила на «відмінно»! Студенти висловлювали подяку членам комісії, науковим керівникам, рецензентам наукових робіт, викладачам. Дехто продовжить навчання в магістратурі, інші прямуватимуть професійним шляхом із дипломом бакалавра в руках.
Вітаємо випускників! Нехай обрані ними стежки обов’язково приведуть до успіху!
Максим Костик, студент 1-го курсу спец. «Журналістика»