…А також поширювати його у соціальних мережах
На відділенні журналістики 30 жовтня відбувся другий захід у рамках проекту «Сприяння етнічній толерантності в Закарпатті шляхом запуску мультимедійної платформи», який реалізують за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. На цей раз воркшопи і майстер-класи стосувалися використання можливостей мультимедійної платформи регіональними журналістами.
Навчали медійну молодь – студентів і вихованців гуртків журналістики – доцент кафедри Євген Соломін і завідувач телерадіоцентру Валерій Ковач, а викладач кафедри Наталія Толочко презентувала медіаплатформу «Media Vista». Практичним досвідом створення радіопрограм на мультимедійній платформі поділилися випускники відділення: радіоведучий, засновник першого на Закарпатті інтернет-радіо «Єден» Олексій Уманський, а також SMM-менеджерка, журналістка видання «Унікум» Евеліна Гурницька.
Про мультимедійну платформу «Media Vista»
Назва мультимедійної платформи «Media Vista» обумовлена найменуванням громадської організації, яка реалізовує проект, і з латинської перекладається як «Медіа перспективи». Діяльність онлайн-ресурсу в основному спрямована на забезпечення інформаційних потреб представників різних етносів Закарпаття, дотримання етичних норм журналістами, підвищення ефективності співпраці громадських організацій та ЗМІ тощо. Крім того, платформа допоможе реалізувати завдання сучасної медіаосвіти, підготувати студентів-журналістів до роботи в багатонаціональному середовищі за професійними стандартами.
Медіаплатформа є своєрідним майданчиком для оприлюднення й обговорення інформації, важливої для представників різних етносів, які мешкають на Закарпатті (українців, угорців, ромів, румунів, словаків, євреїв тощо) та на суміжних прикордонних територіях. На сайті доступний перегляд статей мовами нацменшин. Крім цього, на базі мультимедійної платформи «Media Vista» здійснюватиметься інформаційна діяльність ГО «Медіа перспективи» та навчання (тренінги, лекції, семінари, майстер-класи, презентації) молодих фахівців. Тут оприлюднюватимуть свої творчі проекти студенти відділення журналістики УжНУ. Перші відеосюжети четвертокурсників вже можна переглянути у розділі «Відео», а в планах – реалізація радіопакетів і документальних фільмів з тематики нацменшин. На сайті публікують різножанрові матеріали, які висвітлюють історію, культуру, традиції, сучасність етноспільнот, а також статті про відділення журналістики, діяльність громадської організації, членами якої є викладачі і студенти. Водночас вони ж є авторами більшості матеріалів. Невдовзі у рамках вищезгаданого проекту буде облаштовано мультимедійний нюзрум, на базі якого реалізовуватимуться творчі проекти для платформи «Media Vista».
«Коли слухаєш радіо, здається, що ефір вести легко, але насправді це зовсім не так»
Про особливості створення радіпрограм розповідав випускник відділення журналістики, вже відомий радійник, засновник інтернет-радіо «Єден» Олексій Уманський. Під час майстер-класу він ділився досвідом роботи на державній радіостанції «Тиса FM», а також згадував про реалізацію власного проекту інтернет-радіо. Значну увагу приділив таймінгу, який називає «хребтом» ефіру. Зізнався, що коли працював на «Тиса FM», то заздалегідь готував таймінг.
«Вести ефір для мене, як кисень, як стиль життя, – каже Олексій. – Якщо в ефірі двоє людей, то ви не помічаєте, як летить час. На радіо іноді ставлять обмеження: не робити «вихід» довшим за 5 хвилин. Я вважаю, що це погано – переривати розмову через 5 хвилин. Тому на радіо «Єден» можна спілкуватися скільки завгодно».
Нині завдяки інтернет-радіо Олексій має чимале поле для творчості, хоча й раніше експериментував з ефіром. До прикладу, запрошував різних виконавців на прямий ефір, де вони виступали безпосередньо перед мікрофоном. Саме експерименти, за словами радійника, дозволяють відчути фідбек, без якого дуже складно вести ефір. Утім, на його думку, будь-який керівник хоче контролювати підлеглих. Олексієві нерідко намагалися обмежити вихід за рамки. Тому на власному радіо «Єден» він реалізує багато творчих експериментів. До прикладу, під час однієї з програм вигукує точний час у вікно зі своєї студії. А ще в ефірі цього радіо читають книги. Необмежене рамками і музичне наповнення: можна почути різножанрові пісні без визначеної послідовності.
В Олексія Уманського постійно виникають ідеї щодо розвитку проекту інтернер-радіо. Наразі він роздумовує над створенням радіогуртків при школах, де можна буде навчатися радійній справі, а також робити віддалені радіоефіри. Такі вже відбувалися в кількох закладах Ужгорода і були дуже популярними.
«Ми – незалежна структура, нам треба самостійно шукати фінансування. Щомісяця люди підтримують радіо зі своєї кишені. Воно тримається на ентузіазмі, тому хочу залучити до цього проекту якомога більше населення, щоб люди цікавилися, знали про інтернет-радіо, слухали його», – розповів Олексій.
Під час воркшопу він закликав студентів не боятися експериментів і пробувати себе на радіо, долучатися до проекту «Єден», а також давав чимало порад, окремі з яких пропонуємо і вам:
- Промовляйте скоромовки.
- Розробляйте мовленнєвий апарат.
- Цікавість перевіряйте на собі: якщо цікаво вам – цікаво і слухачу.
- Кількість слухачів контролювати неможливо. Ми все робимо передусім для себе, а не для інших.
- Відеозйомка ефіру дозволяє подивитися, як відбувається розмова. Іноді це цікаво, але постійний запис радіопрограм невиправданий.
- Багато людей приходять і йдуть з радіожурналістики, бо це не так просто. Коли слухаєш радіо, здається, що ефір вести легко, але насправді це зовсім не так.
- Як подолати хвилювання? – Просто зробити перший крок, потім буде легше.
- Найстрашніше – тиша в ефірі. Коли нема що сказати – ставте пісню.
- Краще зізнатися в тому, чого не знаєш.
- Форс-мажорів не варто боятися. Від помилок ніхто не застрахований. Але після помилки в ефірі завжди варто просити вибачення.
Сторінки у соцмережах як майданчик для комунікації з аудиторією
Після Олексія Уманського секретами успішної роботи у соціальних мереж ділилася ще одна випускниця відділення журналістики, SMM-менеджерка, журналістка видання «Унікум» Евеліна Гурницька. Соцмережі вона вважає ефективним майданчиком для комунікації, реклами, створення і підтримки іміджу, перевагою у співпраці з партнерами і рекламодавцями.
Евеліна радить створювати сторінки на різних платформах ще до запуску видання. Це допоможе підготувати ґрунт, пожвавити інтерес, анонсувати майбутній контент, познайомитися з командою, налагодити зв’язки. Успішним прикладом таких дій називає видання «Varosh» і «The Бабель».
Контентом до запуску медіа можуть бути: інформація про вакансії, фото і соковиті цитати з майбутніх матеріалів, тізери, вірусні відео, конкурси, знайомство з командою, креативна графіка, анімація, інтерактивні сторіс тощо. Безумовно, важлива команда, яка буде злагоджено працювати як до запуску видання, так і після. «Якщо є лідер, класна команда – то можна все», – зазначає Евеліна.
Популярність соцмереж часто змінюється, тому варто працювати з якомога більшою кількістю платформ. Але використовувати для кожної свій контент і способи подачі.
До прикладу, для Фейсбук сьогодні актуальний такий контент: прев’ю авторів матеріалів і модераторів сторінок; скорочення лінків; окремі пости від команди; співпраця з лідерами думок, журналістами, блоерами; прямі тематичні ефіри; опитування; співпраця з професійними фотографами тощо.
Натомість для Інстаграм дещо із переліку може бути невиправданим, бо тут ефективні: змонтовані сторіс, інтерактивні сторіс, концептуальна стилістика профілю, збірки історій під тематичними хештегами, співпраця з партнерами, блогерами, лідерами думок.
Евеліна Гурницька порадила студентам використовувати такі інструменти для візуалізації в Інстаграм: «Splice», «Legend», «Studio», «VSCO», «LD», «Vimage», «Unfold», «Nebi», «Grid-it».
Протягом майстер-класу SMM-менеджерка ділилася різними ситуаціями з особистого досвіду і давала чимало порад, які ми записали і для вас:
- Публікуйте пости щодня.
- Найкращий час для публікацій – перед початком робочого дня і в перші його хвилини; перед початком обіду, у перші хвилини, перед завершенням робочого дня, а також після 20.00.
- Дуже важливі лайки, коментарі й поширення одразу після публікування.
- Лінк на статтю краще подавати у першому коментарі, оскільки Фейсбук пропускає новини з лінками.
- Інтерактив корисний для довшого життя поста у стрічці.
- Розповідайте читачам історії з реального життя – щирі і правдиві.
- Проводьте конкурси.
- Експериментуйте і діліться експериментами.
- Проводьте опитування, але не зловживайте.
- Напрацюйте стратегію.
У рамках проекту «Сприяння етнічній толерантності в Закарпатті шляхом запуску мультимедійної платформи» заплановані й інші заходи, які відбудуться найближчим часом. Сподіваємося, вони також матимуть практичне спрямування і слугуватимуть додатковим стимулом для навчання, розвитку творчих здібностей студентів відділення журналістики та загалом сприятимуть посиленню міжетнічної толерантності на Закарпатті.
Проект здійснено за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні. Погляди авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.
This project was supported by the Media Development Fund of the U.S. Embassy in Ukraine. The views of the authors do not necessarily reflect the official position of the U.S. Government.
Наталія Толочко, фото автора та Віталія Завадяка